Dyre paraplyer når det regner?

I dagens DN har professor Alexander W. Cappelen (NHH, The Choice Lab) skrevet om hvordan mennesker reagerer på prishopp. Tittelen på kronikken er Folk godtar «rettferdig» prishopp. Cappelens innfallsvinkel til temaet er Richard Thaler, som sammen med Kahneman og Knetsch i 1986 skrev om reffetferdighetsbetraktninger og søken etter profitt (lenk til artikkel).

Folk oppfatter det som akseptabelt at prisen på en vare øker dersom kostnadene for bedriften har økt og profitten reduseres. Dersom prisene derimot økes for å utnytte økt etterspørsel… (Cappelen, DN, 20.10.17)

Thaler og de andre skrev, i kortversjon, at folk opplever det som urimelig dersom f.eks. snøskuffeselgere setter opp prisen på snøskuffer når det blir snøstorm. Cappelen drar parallellen til paraplyselgere i Bergen.

Rafi Mohammed, som har skrevet om prisstrategier, bl.a. i boken The 1% Windfall: How Successful Companies Use Price to Profit and Grow, stiller imidlertid et lite uformelt spørsmålstegn ved om den gamle innsikten holder enda. I innlegget After a Blizzard, What’s a Fair Price for a Shovel? (lenke til artikkelen i Harvard Business Review) diskuterer han det samme temaet som Cappelen skriver om i sin kronikk.

Oppdatering 24.10.2017: NHH har nå lagt ut Cappelens kronikk (lenke).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.